top of page

De Bakermat in Ninove


De avond voor Valentijn ben ik met mijn vriend gaan eten in de Bakermat. We wilden hier al lang eens naartoe gaan omdat velen dit aanbevolen en omdat het voor deze gelegenheid al eens wat chiquer mag. De hoge verwachtingen waren zeker niet overdreven. Mooie presentaties, goed matchende en verrassende smaken en texturen zonder de puurheid van de ingrediënten te schaden. Dit gloednieuwe klassevol restaurant werd op 15 juni 2014 door Kevin de Graf en Barbara Wantens opgericht en is een serieuze aanwinst voor Ninove.

Sfeer en interieur

Reeds bij het binnenkomen werden we heel vriendelijk onthaald door Barbara en werden we zonder wachten naar onze tafel begeleid. Hier zit je aan een ronde tafel (ook als koppel) naast elkaar zodat je zicht hebt op het hele restaurant. Een sober maar klassevol zwart-en-wit interieur. Mijn eerste indruk vat ik samen in drie woorden: professionalisme, klasse en orde. Hoewel alle tafels bezet zijn, blijft er een zekere sereniteit hangen in de lucht. Het enige minpuntje is dat het iets te klaar is binnen volgens mij. Ik zou het nog iets gezelliger vinden als de lichten wat gedimd zouden zijn.

Het menu

Wij opteerden voor het 5-gangen menu. Op het menu hierboven afgebeeld viel de langoustine weg, die enkel in het 6-gangen menu geserveerd werd.

De bovenste rij van onderstaande foto is een weergave van de geserveerde hapjes tijdens ons bezoek, die één voor één allemaal verschillend, maar even lekker waren. Zowel de krokantjes als de huisgemaakte ravioli in een soepje, waren verrassend smaakvol en lekker. Het eerste voorgerechtje met tonijn en scheermesje vond ik een hoogstaand begin. De sushi, die erbij geserveerd werd, krijgt voor een sushi fanaat als mij echter geen staande ovatie. Deze was heel basic, niet nis genoeg en bood voor mij geen meerwaarde aan het gerecht. Het gevulde scheermesje daarentegen was dan weer enorm verfijnd. De kleine toefjes bovenop het scheermesje vervolledigden het smakenpalet en zorgden mee voor een WOW-gevoel. Die Kevin, die kent er wat van, denk ik dan!

Het gerechtje met de king crab was een echte voltreffer. De rammenas, venkel en guacamole smeltten met de king crab samen in de mond. Een topper voor iemand die graag (verfijnd) krab eet! Ook de rog met prei, rundermerg en Verjus du Périgord zijn een geslaagd huwelijk. Dit is de eerste keer dat ik rog eet, ik ben namelijk geen viseter, maar dit is echt heel puur en super op smaak gebracht, dat proef je met je ogen dicht! Het Simmenthal rund was lekker, maar het stak er niet bovenuit. Ik ben een echte vleeseter dus ben hierin nogal kieskeurig. Mijn favoriete vleesrestaurant blijft nog steeds Elckerlijc in Maldegem en hier komt binnenkort ook een blog bericht over, dus blijven volgen!

Ik kijk, honger of niet, altijd uit naar het dessert. Hier krijgen we oliebollen met toetsen van vanille, ananas en amandel geserveerd. De oliebollen vond ik helaas niet heel lekker, er ontbrak iets in de smaak. De rest zat dan weer wel heel goed van smaak.

We vroegen sommelier Lennert Vlassenbroeck naar een aangepaste wijn, die bij de gerechtjes pastten. Mijn vriend heeft een andere voorkeur in wijnen dan ik en Lennert wist dan ook voor elk van ons de perfecte wijn uit te kiezen bij dit menu. Daarnaast presenteert hij de gerechten ook steeds met een glimlach en met de nodige professionaliteit.

Het verdict

Ik vond dit een zeer geslaagde avond in een gezellig kader en op hoog niveau.

Ondanks het prille ontstaan, is het personeel reeds perfect afgestemd op elkaar. De gerechten worden steeds vlot na elkaar geserveerd en elk personeelslid kent zijn functie. Daaraan zie je een goede organisatie, wat voor mij zeker opviel deze avond!

Kortom, deze culinaire ervaring raad ik iedereen aan met een passie voor gastronomie... én king crab. Dit was namelijk mijn favoriete gerecht in het 5-gangen menu. Het is duidelijk dat deze zaak afstevent op een Michelin ster en ze zijn wat mij betreft heel goed op weg!

aanbevolen posts
recente posts
tags
Er zijn nog geen tags.
follow me
  • Twitter Clean
  • Instagram Clean
  • Pinterest Clean
bottom of page